Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Utbildningsvetenskaplig kärna för ämneslärare V - utbildning och vetenskap
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Utbildningsvetenskaplig kärna för ämneslärare V - utbildning och vetenskap
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Utbildningsvetenskaplig kärna för ämneslärare V -...
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Utbildningsvetenskaplig...
  3. Kursplan

Utbildningsvetenskaplig kärna för ämneslärare V - utbildning och vetenskap
7,5 hp

Versioner av kursplanen

Senaste version
Tidigare version (till 2020-08-30)

Kurskod: ÄUVK51

Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2019-06-12. Giltig från och med 2019-09-02. Ersätts av: ÄUVK52 - Utbildningsvetenskaplig kärna för ämneslärare V – Utbildning och vetenskap.

Nivå: Avancerad nivå

Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: -

Engelsk titel: Core Education Course for Secondary and Upper Secondary Teachers V - Education and Science

Diarienummer: U2019-242-1001

Allmänna uppgifter

Kursen är campusförlagd och ingår i ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, år 5.

Fördjupningsnivå

A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav











Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 eller med inriktning mot arbete i gymnasieskolan med minst 135 hp godkända inom denna varav kursen Utbildningsvetenskaplig kärna för ämneslärare IV - Utbildning och undervisning, 9 hp ska vara avklarad eller motsvarande.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla en fördjupad förmåga att tillämpa ett kritiskt vetenskapligt förhållningssätt i relation till yrkesroll samt utbildningens teori och praktik, och som förberedelse inför det kommande examensarbetet.

Innehåll

Kursens innehåll kan sammanfattas som ett svar på frågan vad det innebär att ha ett vetenskapligt förhållningssätt, specifikt som lärare i skolan och som forskare, men också generellt som människa i vardagen och i samhället. I momentet studeras den vetenskapliga kunskapsbildningens grunder och problem samt hur och varför denna bör omsättas i undervisningens praktik. Vetenskapliga teorier samt ämnesinnehåll som studenten mött i utbildningens olika kurser bildar underlag för ett utkast till en litteraturöversikt som utmynnar i en uppsatsplan som i sin tur kommer att utgöra underlag för en vetenskaplig undersökning i det kommande examensarbetet.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna på kritiska grunder och med referens till vetenskapsteoretiska begrepp diskutera såväl vetenskapliga texter som innebörden i ett vetenskapligt förhållningssätt för den kommande yrkesrollen (1)
  • kunna formulera relevanta frågeställningar i relation till lärares arbete och det egna undervisningsämnet samt självständigt söka, värdera, rapportera och kritiskt förhålla sig till såväl utbildningsvetenskaplig som ämnesdidaktisk forskning inom det egna undervisningsämnet (2)
  • kunna  med ett vetenskapligt förhållningssätt och etiska ställningstaganden planera en undersökning grundad i skolans praktik och med utbildningsvetenskaplig relevans, och motivera val av metoder (3).

Genomförande

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppstudier. Redovisningar sker i varierande former, både enskilt och i grupp samt såväl skriftligt och muntligt som med hjälp av digital teknik.

Seminarierna som inom ramen för delproven ingår i kursen bidrar i linje med examensmålen, utöver lärandemålen, till att träna och utveckla studenternas kommunikativa, självreflekterande och empatiska förmågor, såväl som förmågan att ge och ta respons, genom att de både enskilt och tillsammans med andra får reflektera över det egna lärandet i relation till yrkesrollen och läraryrkets villkor.

Examination – prov och former

På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

Delprov 1 (4 hp) Beskrivning av forskningsintresse.
Skriftlig och muntlig uppgift som examineras i ett muntligt seminarium och en skriftlig självständigt författad rapport. Lärandemål 1-3 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 2 (3,5 hp) Vetenskapsteoretiska och metodiska aspekter.
Examineras muntligt genom seminarier. Lärandemål 1-3 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på båda delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov  1.

Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.

Högskolans regler för examination finns att  läsa på  www.hkr.se/student

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2019-06-12. Giltig från och med 2019-09-02. Ersätts av: ÄUVK52 - Utbildningsvetenskaplig kärna för ämneslärare V – Utbildning och vetenskap.

Revideringar

2020-05-26
Revidering av litteratur.
Revidering giltig från och med 2020-08-31.

Övergångsbestämmelser

Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Denscombe, Martyn (2018), Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. 4 upplagan. Lund: Studentlitteratur (506 s).

  • Lindstedt, Inger (2013), Textens hantverk : om retorik och skrivande. 2 upplagan. Lund : Studentlitteratur (168 s).

  • Lundgren, Ulf P. (2006), Utbildningsvetenskap – kunskapsområde eller disciplin? I Sandin, Bengt & Säljö, Roger (red) Utbildningsvetenskap – ett kunskapsområde under formering. Stockholm: Carlssons förlag (38 s).

  • Thurén, Torsten (2019), Vetenskapsteori för nybörjare. 3 upplagan. Stockholm: Liber (203 s).

  • Åkerlund Dan (2017), Guide till akademiskt skrivande. Karlstad Universitet https://www.dropbox.com/sh/7zk2ssfvtgqyfko/AABYXCQ5D3DV83sRbpANJlJ6a/%C3%85kerlund%20%282017%29%20Guide%20till%20akademiskt%20skrivande%202.0%20.pdf?dl=0

Vetenskapliga artiklar och ämnesdidaktisk forskningslitteratur omfattande cirka 400 sidor kan tillkomma i överenskommelse med läraren.

Senaste version
Tidigare version (till 2020-08-30)
Kortadress: www.hkr.se/käuvk51

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025