Utbildningsvetenskaplig kärna för ämneslärare V - utbildning och vetenskap
7,5 hp
Kurskod: ÄUVK51
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2019-06-12. Giltig från och med 2019-09-02. Ersätts av: ÄUVK52 - Utbildningsvetenskaplig kärna för ämneslärare V – Utbildning och vetenskap.
Nivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Core Education Course for Secondary and Upper Secondary Teachers V - Education and Science
Diarienummer: U2019-242-1001
Allmänna uppgifter
Kursen är campusförlagd och ingår i ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, år 5.
Fördjupningsnivå
A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 eller med inriktning mot arbete i gymnasieskolan med minst 135 hp godkända inom denna varav kursen Utbildningsvetenskaplig kärna för ämneslärare IV - Utbildning och undervisning, 9 hp ska vara avklarad eller motsvarande.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla en fördjupad förmåga att tillämpa ett kritiskt vetenskapligt förhållningssätt i relation till yrkesroll samt utbildningens teori och praktik, och som förberedelse inför det kommande examensarbetet.
Innehåll
Kursens innehåll kan sammanfattas som ett svar på frågan vad det innebär att ha ett vetenskapligt förhållningssätt, specifikt som lärare i skolan och som forskare, men också generellt som människa i vardagen och i samhället. I momentet studeras den vetenskapliga kunskapsbildningens grunder och problem samt hur och varför denna bör omsättas i undervisningens praktik. Vetenskapliga teorier samt ämnesinnehåll som studenten mött i utbildningens olika kurser bildar underlag för ett utkast till en litteraturöversikt som utmynnar i en uppsatsplan som i sin tur kommer att utgöra underlag för en vetenskaplig undersökning i det kommande examensarbetet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna på kritiska grunder och med referens till vetenskapsteoretiska begrepp diskutera såväl vetenskapliga texter som innebörden i ett vetenskapligt förhållningssätt för den kommande yrkesrollen (1)
- kunna formulera relevanta frågeställningar i relation till lärares arbete och det egna undervisningsämnet samt självständigt söka, värdera, rapportera och kritiskt förhålla sig till såväl utbildningsvetenskaplig som ämnesdidaktisk forskning inom det egna undervisningsämnet (2)
- kunna med ett vetenskapligt förhållningssätt och etiska ställningstaganden planera en undersökning grundad i skolans praktik och med utbildningsvetenskaplig relevans, och motivera val av metoder (3).
Genomförande
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppstudier. Redovisningar sker i varierande former, både enskilt och i grupp samt såväl skriftligt och muntligt som med hjälp av digital teknik.
Seminarierna som inom ramen för delproven ingår i kursen bidrar i linje med examensmålen, utöver lärandemålen, till att träna och utveckla studenternas kommunikativa, självreflekterande och empatiska förmågor, såväl som förmågan att ge och ta respons, genom att de både enskilt och tillsammans med andra får reflektera över det egna lärandet i relation till yrkesrollen och läraryrkets villkor.
Examination – prov och former
På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Delprov 1 (4 hp) Beskrivning av forskningsintresse.
Skriftlig och muntlig uppgift som examineras i ett muntligt seminarium och en skriftlig självständigt författad rapport. Lärandemål 1-3 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 2 (3,5 hp) Vetenskapsteoretiska och metodiska aspekter.
Examineras muntligt genom seminarier. Lärandemål 1-3 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på båda delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 1.
Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2019-06-12. Giltig från och med 2019-09-02. Ersätts av: ÄUVK52 - Utbildningsvetenskaplig kärna för ämneslärare V – Utbildning och vetenskap.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Denscombe, Martyn (2018), Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. 4 upplagan. Lund: Studentlitteratur (506 s).
-
Lindstedt, Inger (2013), Textens hantverk : om retorik och skrivande. 2 upplagan. Lund : Studentlitteratur (168 s).
-
Lundgren, Ulf P. (2006), Utbildningsvetenskap – kunskapsområde eller disciplin? I Sandin, Bengt & Säljö, Roger (red) Utbildningsvetenskap – ett kunskapsområde under formering. Stockholm: Carlssons förlag (38 s).
-
Thurén, Torsten (2019), Vetenskapsteori för nybörjare. 3 upplagan. Stockholm: Liber (203 s).
-
Åkerlund Dan (2017), Guide till akademiskt skrivande. Karlstad Universitet https://www.dropbox.com/sh/7zk2ssfvtgqyfko/AABYXCQ5D3DV83sRbpANJlJ6a/%C3%85kerlund%20%282017%29%20Guide%20till%20akademiskt%20skrivande%202.0%20.pdf?dl=0
Vetenskapliga artiklar och ämnesdidaktisk forskningslitteratur omfattande cirka 400 sidor kan tillkomma i överenskommelse med läraren.